Mateřská škola U kočiček z Proboštova u Teplic se nedávno stala už sedmou školkou v České republice, která se připojila k Platformě pro včasnou péči – síti mateřských škol, jež si uvědomují  význam raného vzdělávání jako příležitosti k rozvoji klíčových kompetencí pro život. Tato soukromá mateřská škola vznikla v roce 2018 s vizí vytvořit respektující a inspirativní prostředí pro děti předškolního věku, postavené na moderních pedagogických přístupech.  S ředitelkou školy Kateřinou Slovanovou jsme si povídali o tom, co pro ni včasná péče znamená, zda vnímá rozdíly mezi soukromou a veřejnou školkou, a jak se školka rozvíjí v souladu s potřebami dnešních dětí i jejich rodičů.

Jaký je váš pohled na včasnou péči a proč jste se rozhodli zapojit do Platformy?

Včasné zapojení dětí do vzdělávání je pro ně příležitostí pro získání kompetencí pro běžný život, socializace a navázání vazeb mezi vrstevníky. Je jedno, z jakého prostředí dítě přichází, vždy se může dostat do situace, která má složitější řešení a je potřeba jednat, vědět na koho se obrátit. Nejen proto, mě k zapojení se do Platformy inspirovala paní ředitelka Vlaďka Pechanová z MŠ Obrnice, kam jsem na ukázku dobré praxe a sdílení zkušeností poslala paní učitelky z naší mateřské školy.

Jaké nové přístupy ve vzdělávání dětí předškolního věku implementujete ve vaší mateřské škole? Jaký vliv mají tyto přístupy na rozvoj dětí?

V naší škole implementujeme přístupy programu Začít spolu, práci v centrech aktivit, prožitkové učení ve venkovním prostředí – Učíme se venku a přístupy metody Dobrý začátek, který pracuje s emocemi dětí, zvládání nežádoucího chování prostřednictvím nastavených a dětmi přijatých pravidel. Ta mají pozitivní vliv na klidné chování, dohodu mezi dětmi a žádoucí chování celého kolektivu. Součástí tohoto přístupu je spolupráce s rodiči, nastavení stejných přístupů také v rodině a celkové společné naladění.

Vaše mateřská škola je soukromá. Co vás vedlo k rozhodnutí založit právě soukromou mateřskou školu, a jaké výhody tento model přináší ve srovnání s veřejnými školami?

Myšlenka na založení školy vznikla při náhodném setkání majitelů a mě, kteří právě zakoupili rozestavěnou budovu a hledali možnosti jejího využití. S ohledem na mé předchozí zkušenosti s rozvojem mateřské školy, kde jsem působila jako ředitelka, mě oslovili. Hned v té chvíli se začala rodit myšlenka na vytvoření inspirativního prostředí s novými přístupy k vzdělávání dětí.

Jako výhody vidím především pozitivní vztahy se zřizovateli, sdílené vize a společný cíl školy, flexibilitu při realizaci těchto vizí a možností. Práce v soukromé mateřské škole se mi zdá být srovnatelná se státní školou, a tak nevidím žádné výrazné nevýhody.

Stále je potřeba jednat se zřizovatelem, hledat další možnosti financování, udržovat dobré klima školy, spolupracovat s rodiči, starat se o zaměstnance.

Jak vnímáte ve vašem regionu zájem o předškolní vzdělávání, především u dětí mladších tří let?

Zájem o předškolní vzdělávání je velký, poptávka rodičů je zvláště o ta zařízení, která nabízejí kvalitní vzdělávání, jiné přístupy a další nadstandartní nabídky. V posledních letech vzrůstal tlak ze strany veřejnosti na ředitele škol, aby do zařízení přijímali i děti mladší tří let. Z tohoto důvodu začaly vznikat nové skupiny určené právě pro mladší děti. Je však velmi důležité, aby si škola i nadále udržela své dobré jméno a kvalitu, což je klíčové pro trvalý zájem rodičů.

Poptávka bude vzhledem k demografickému vývoji klesat a je potřeba se na tuto situaci připravit.

Spolupracujete s dalšími organizacemi nebo neziskovými subjekty? Jaké konkrétní formy spolupráce vám přinášejí největší přínos?

Spolupracujeme s obecním úřadem Proboštov, konkrétně s paní starostkou, hledáme možnosti spolupráce se školami zřizovanými obcí. Jsme také členy místní akční skupiny MAS Cínovecko, zapojujeme se do soutěží, vystoupení na akcích. Často navštěvujeme vzdělávací centrum Lesná v Krušných horách a spolupracujeme na tématech vzdělávání v prostředí hor a lesa. Stejně tak s Divadlem v Pytli Hrob, děti jsou součástí vystoupení, připravují si scénář, učí se umění improvizace, dramatizace a rozvíjejí si tak předčtenářskou gramotnost.

Jaké trendy pozorujete v poslední době u dětí a jejich rodičů, které ovlivňují vaše vzdělávací metody nebo přístup k práci s dětmi?

Z mého pohledu je tento proces změn přístupů, vzdělávacích metod a trendů, dlouhodobá záležitost, a to v řádu již několika let. Jak již jsem popsala výše, jsou to přístupy programu Začít spolu, práci v centrech aktivit, prožitkové učení ve venkovním prostředí – Učíme se venku a přístupy metody Dobrý začátek, který pracuje s emocemi dětí. Preferován je klidný přístup s ohledem na individualitu dětí, rodiče se zajímají o vzdělávací proces ve škole a chtějí být součástí dění.

Co považujete za největší výzvu ve vaší práci jako ředitelka mateřské školy?

Největší výzvou jsou pro mě vždy vztahy v kolektivu, spolupracující tým a udržení dobrého klima školy. Samozřejmě je potřeba neustále se věnovat všem oblastem vedení školy, tedy pedagogickému procesu i tomu ekonomickému. Hledání možností a příležitostí financování, jako jsou různé dotační tituly a výzvy.

Jaké změny nebo rozvoj byste si do budoucna přála pro vaši školu i pro vaše profesní zaměření?

Ze strany veřejnosti, zejména našich rodičů, vnímáme silnou poptávku po navazujícím vzdělávání. Při přechodu na základní školu hledají pro své děti prostředí s podobnými přístupy a hodnotami, jaké zažili v naší mateřské škole. Možná by tedy stálo za úvahu uvažovat o rozšíření naší nabídky právě tímto směrem.

Ve zkratce o MŠ U kočiček

  • Soukromá mateřská škola vznikla v roce 2018 s cílem přinést nové přístupy ve vzdělávání dětí předškolního věku. 
  • V roce 2024 byla otevřena dětská skupina Koťata, která poskytuje dětem mladším tří let bezpečné a podnětné prostředí v menším kolektivu. 
  • Vizí naší mateřské školy je propojit vzdělávání s principy Začít spolu a Učíme se venku, kde se školní zahrada stává přirozenou venkovní učebnou. MŠ využívá metodu Dobrý začátek, která rozvíjí sociální a emoční kompetence dětí v předškolním věku a pomáhá jim na cestě k úspěšnému startu ve vzdělávání. Je členem Platformy pro včasnou péči.

Rozhovor vedla Vlasta Holéciová, Foto: MŠ U kočiček