Koncem října jsme se zúčastnili třídenní konference International Step by Step Association (ISSA) v Bulharsku v Sofii, která se konala po dlouhé pětileté pauze. Na jednom místě se sešlo na 450 zástupců z 60 zemí světa, kteří měli na výběr z 140 panelů, workshopů a návštěv v terénu. Výběr byl neskutečný – závěry a zkušenosti sdíleli architekti, výzkumníci, starostové, ministři a samozřejmě praktikující profesionálové.
Společným jmenovatelem všech účastníků byla zásadní a sdílená zkušenost, že děti jsou nejdůležitější investicí v naší společnosti. Nejzásadnější podmínky pro rozvoj jejich potenciálu – a tím i pro rozvoj naší společnosti – jsou právě v prvních letech života. Tento přístup jasně vede ke zdravější ekonomice a společnosti jako takové.
Data a zase data…
Z řady příspěvků z Austrálie, Skotska nebo USA zaznívalo, že motorem pro změnu byla data, která přinášela důkaz o tom, že stávající systém nefunguje a že dětem a rodinám se daří stále hůře. Tato data stála za způsobem, jakým se nastartovaly jednotlivé změny, a opět to byla data, která sloužila jako zpětná vazba v průběhu procesu a vedla k postupnému zlepšování.
Minderoo Foundation z Austrálie má propracovaný systém zavádění změn a měření dopadu, do nějž zahrnuje všechny – děti, rodiče, komunitu, profesionály až po nejvyšší úroveň. Jejich cesta vedla k národní strategii a spojení 25 největších soukromých donorů v zemi a vlády se závazkem na 10 let. So simple!
Ve Skotsku zase data pomohla vytvořit zacílenou službu domácích návštěv pro mladé maminky pod 18 let, protože z dat bylo patrné, že právě ony mají často více dětí rychle za sebou a že jejich děti častěji umírají v kojeneckém věku nebo mají vývojové problémy.
V Marylandu jsou Judy Centers umístěny u každé základní školy a nabízejí širokou škálu služeb a forem podpory pro rodiny již od těhotenství. Školy tak mají blízkého a silného spojence a nejsou na to samy.
Děti mají co říct, neváhejme se ptát!
V rámci spolupráce s vedením města Varna vznikl inspirativní projekt, jehož cílem bylo zapojit předškolní děti do diskuse o svém městě. Během procházek se dětí ptali, jak by vylepšily rozbitou lavičku, kdo by měl nést zodpovědnost za její stav, a co by chtěly vzkázat těm, kteří rozhodují o veřejném prostoru.
Je třeba vyzdvihnout odvahu pedagogů, rodin a místních úřadů, kteří se dívají na děti nejen jako na objekty výuky a politiky, ale jako na aktivní badatele, jejichž názory a myšlenky – dokonce i ve věku tří let – mají pro město skutečnou hodnotu a přínos.
Zásadní byla také politická odvaha magistrátu, který poprvé zajistil, aby byly naplněny práva dětí na spoluúčast při utváření městského prostoru. Tento krok zaručuje, že hlasy nejmladší generace budou slyšet i mezi těmi, kteří mají moc rozhodovat.
Projekt se stal inspirací, jak mohou děti ovlivnit proměny města, a jak mohou jejich názory formovat veřejný prostor a vnímání dospělých. Město se tak otevírá novým možnostem, jak reagovat na podněty těch nejmenších.
Byznys jako náš spojenec
Na konferenci ISSA se důrazně diskutoval význam spolupráce mezi podnikatelským sektorem a oblastí raného dětství. Hlavním tématem bylo, jak může byznys přispět k podpoře dětí v jejich raném věku, nejen prostřednictvím přímé finanční pomoci, ale také v rámci advokační práce.
Klíčovým bodem bylo, že investice do raného dětství přispívají k prosperitě celé společnosti. Zapojení firem tak není pouze o filantropii, ale také o dlouhodobém ekonomickém růstu. Příspěvky na konferenci zdůraznily, že děti vychovávané v podpůrném prostředí mají větší šanci na rozvoj svých schopností a dovedností, což se pozitivně odráží i na firmách, které budou mít k dispozici kvalifikovanou pracovní sílu.
V současnosti firmy i zástupci neziskového sektoru stále častěji využívají svůj vliv na politické představitele, poskytují jim cenné informace z terénu a prosazují legislativní změny zaměřené na zlepšení přístupu k rané péči a vzdělávání.
Na konferenci byly rovněž představeny modely spolupráce mezi školami, neziskovými organizacemi a komerční sférou, které přispívají k zlepšení prostředí, ve kterém děti vyrůstají. Tyto modely zahrnují zabezpečení kvalitních prostor pro výuku a vytváření bezpečných venkovních hřišť. Tyto příklady poskytují inspiraci k tomu, jak může byznysový sektor přispět k iniciativám zaměřeným na rané dětství a vytvářet příležitosti pro děti a jejich rodiny.
Své zkušenosti na toto téma sdíleli kolegové z Center for Business Champions od Childhood Education International z Washingtonu, kteří poskytli praktické rady, jak zapojit vedoucí představitele firem do prosazování systémových změn ve prospěch malých dětí a jejich rodin. Naše cíle jsou shodné, avšak rozdíly v profesních kulturách je třeba překonávat.
Naším úkolem je vyprávět příběh
Hlavní příspěvek celé konference přednesl James Cairns z Harvard Center on the Developing Child: „Naší rolí je data a argumenty z mnoha vědních disciplín dávat dohromady, zjednodušit je a vyprávět je jako příběh.“ Tímto příběhem je prostředí neboli ekosystém, který každé dítě obklopuje – prostředí, ve kterém dítě vyrůstá, hraje si a učí se. Kombinace pozitivních a negativních vlivů není náhodná; závisí na sociálních a historických podmínkách, rozhodnutích i politických volbách. To však neznamená, že tyto vzorce chování nemůžeme změnit nebo zlepšit. „Nikdy není pozdě, jen to stojí mnohem více námahy, času a energie,“ zdůraznil Cairns.
James Cairns bude také jedním z klíčových řečníků na konferenci v Praze 14. listopadu, kde se budeme dále zabývat tím, jak přetvářet naše poznatky a zkušenosti na silné příběhy, které podpoří změnu a zlepšení v oblasti raného dětství.
Text: Kateřina Sirotková, Pavlína Kráčmarová, Lucie Stanjurová, Foto: ISSA