V historickém prostředí bývalého špitálu a kostela sv. Ducha v Krnově se 5. 5. 2025 sešlo více než 80 odborníků z celé České republiky na konferenci s názvem Město s vizí, kterou pořádala Platforma pro včasnou péči ve spolupráci s organizací Eurotopia.cz a pod záštitou města Krnov. Diskutovalo se o tom, jak efektivní spolupráce města, škol, sociálních služeb a neziskových organizací přispívá k úspěšnému a včasnému vzdělávání dětí. Krnov se během let vyprofiloval v jedinečný příklad, kde podporující prostředí a dlouhodobá spolupráce přetrvávající napříč volebními obdobími vytváří systém, v němž žádná rodina nezůstává se svými problémy sama.

Příběh Krnova: Od krize k funkčnímu modelu podpory

Porevoluční historie Krnova byla poznamenána dramatickými událostmi – povodní v roce 1997, neúspěšnou privatizací a vysokou nezaměstnaností přesahující 20 procent. „Z Krnova za 20 let odešlo čtyři tisíce lidí, především střední třída,“ vysvětlil v úvodu starosta Tomáš Hradil. Právě tato náročná zkušenost paradoxně přispěla k vytvoření unikátního modelu mezioborové spolupráce v oblasti rodinné politiky, která v posledních letech naopak do Krnova přilákala nové obyvatelstvo. „V Krnově udržujeme již několik volebních období atmosféru tvůrčí spolupráce mezi městem, školami a sociálními službami. Role města je nepřekážet – mnoho pozitivních iniciativ vzniká zespoda,“ dodal.

Faktory úspěchu: Skládání puzzle mezioborové spolupráce

Co konkrétně dělá krnovský model tak výjimečným? Starosta Tomáš Hradil vyjmenovává několik klíčových faktorů:

Důraz na včasnou péči a vzdělávání: „Máme optimální velikost a jsme rodinné město. Naším hlavním cílem je poskytnout kvalitní vzdělání a péči místním dětem, aby z nich vyrostli spokojení lidé. Včasná péče je naprosto zásadní.“

Komplexní systém sociálních služeb budovaný řadu let: „Když jsem nastupoval do funkce, zjistil jsem, že mnoho měst nemá propracovanou síť sociálních služeb. To je přitom naprostý základ úspěchu. V Krnově pravidelně řešíme konkrétní situace společně. Vytvořili jsme například každoroční předvánoční setkání poskytovatelů sociálních služeb s vedením města na náměstí – tento jednoduchý rituál se stal důležitým tmelícím prvkem. Nejsme jen partneři, jsme komunita. Je to jednoduché, ale nesmírně důležité.“ 

Efektivní propojenost městského úřadu: „Na začátku jsme měli 13 odborů, které fungovaly spíše izolovaně. Dnes jednotlivé odbory táhnou za jeden provaz a úzce komunikují. Tato změna nebyla samozřejmá, ale ukázala se jako zásadní pro řešení komplexních situací rodin. Když všichni sdílí stejný cíl a mluví spolu, výsledky se dostavují.“

Individuální přístup ke každému dítěti: „Pravidelně se setkáváme se zástupci škol, sociálního odboru a neziskových organizací. Všichni společně řeší situaci dětí, které potřebují podporu. Po identifikaci potřeb kontaktujeme příslušné odborníky či služby – ať už jde o zajištění bydlení, zdravotní péče nebo řešení školní absence.“

Příběh společného vzdělávání: Úspěšná cesta ke vzdělávání pro všechny děti

Jedním z nejvýraznějších úspěchů Krnova je příběh desegregace, který se datuje do roku 2008. „V Krnově bylo pět základních škol, jedna byla segregovaná. Ta se zrušila a romské děti byly rovnoměrně rozděleny do zbývajících škol,“ vysvětlila Petra Dimitriu, speciální pedagožka ZŠ Janáčkovo náměstí v Krnově. 

V tomto procesu hrál zásadní roli současný ředitel školy ZŠ Janáčkovo náměstí Karel Handlíř. „Chceme být podporujícím prostředím. Ve vyloučené lokalitě bylo zřízeno centrum pro romské děti. V současné době každá základní škola v Krnově spolupracuje s neziskovými organizacemi,“ popsala Dimitriu. A jaké jsou konkrétní výsledky? Učitelé v ZŠ Janáčkovo náměstí znají díky návštěvám ve vyloučené lokalitě podmínky sociálně znevýhodněných dětí. Na školách zároveň fungují doučovací kluby pro snižování rozdílů mezi žáky a další řada projektů pro děti se specifickými potřebami. Důležitá jsou návazná opatření, která zajišťují, že sociálně znevýhodněné děti úspěšně dokončují základní vzdělávání. 

Eurotopia.cz: Zásadní dílek v puzzle včasné péče

Organizace Eurotopia.cz, která nedávno oslavila 25 let působení v regionu, pracuje v Krnově, Bruntálu, Jeseníku a Opavě s více než 1 500 klienty ročně. Představuje nenahraditelnou součást krnovského modelu spolupráce. Petra Večerková z Eurotopie vysvětlila, že právě Krnov je pro ně výjimečným místem: „Máme zde dobrou spolupráci s radnicí i se školami. V porovnání s jinými lokalitami, kde působíme, je zdejší systém jedinečný.“

Právě Eurotopia.cz plní v celém procesu hned několik rolí – zachycuje rodiny ze sociálně znevýhodněného prostředí, snižuje překážky, které mohou mít rodiny vůči vzdělávacím institucím, upozorňuje na problémy a zároveň vytváří komunity. 

Proč se vlastně organizace tak intenzivně zaměřuje na děti v raném věku, tj. od narození do 8 let? „Dětský mozek je v tomto období mimořádně plastický. Pokud jsou děti v rané fázi zanedbávané, odráží se to na struktuře jejich mozku, což později nelze plně nahradit,“ vysvětluje Večerková. Pro zdravý vývoj v raném období jsou klíčové kvalitní podněty jako je mluvení, hra, pohyb, čtení, kontakt s vrstevníky a blízkými. V Krnově organizace poskytuje celou řadu služeb zaměřených na včasnou péči – předškolní kluby pro děti z nepodnětného prostředí, programy pro rodiče s dětmi a nastávající maminky, kde se učí, jak s dětmi komunikovat a hrát si, terénní práci přímo v rodinách, doučování dětí a volnočasové aktivity. „Naším cílem je, aby děti byly dobře připravené na vstup do školy. Takové dítě by mělo umět vyjadřovat své potřeby, dokázat se adaptovat na školní prostředí a být připravené zvládat nové výzvy bez obtíží,” uzavírá Večerková.

Mateřské školy: Klíčoví hráči v systému včasné podpory

Dalším z dílků puzzle jsou mateřské školy, které dokáží zachytit případné problémy už v předškolním věku. Barbora Sofianidou, ředitelka MŠ Sluníčko z Krnova, vyzdvihla úzkou spolupráci s Eurotopií.cz: „Díky Eurotopii se k nám děti dostávají včas, což je pro nás velice důležité. Když děti přijdou až v povinném předškolním roce, často to pro přípravu na školu nestačí.“ 

Mateřská škola Sluníčko se specializuje na logopedickou péči. „Máme čtyři logopedické třídy, ve kterých jsou i děti s jiným typem znevýhodnění než vadou řeči,“ dodává ředitelka. Právě včasná logopedická péče je jedním ze zásadních faktorů pro úspěšný start ve škole.

Ředitelka Sofianidou vyzdvihuje systematickou podporu ze strany města: „Velmi oceňuji přístup města. Když jsem nastoupila do role ředitelky, měla jsem k dispozici mentorku a účastnila jsem se pravidelného koučinku, což mi pomohlo rychleji se zorientovat v nové pozici. S městem můžeme otevřeně komunikovat o jakýchkoliv potřebách. S ostatními ředitelkami mateřských škol máme whatsappovou skupinu. Kdykoliv se s nimi mohu poradit,“ popisuje. 

Vize pro budoucnost: Univerzální přístup ke každé rodině

Starosta Hradil vidí potenciál v dalším rozvoji již fungujícího systému: „Naším cílem je ještě komplexnější a integrovanější přístup. Každá rodina by měla mít pracovníka, který s ní řeší jednotlivé oblasti. Rodina potřebuje někoho po ruce, kdo pomáhá. V Krnově chceme, aby žádná rodina nezůstala na své problémy sama.“ Zároveň upozorňuje na širší společenský kontext: „Je spousta rodin, které se v životě trápí, protože jim rodiče nepředali potřebné know-how. Místo abychom takovým rodinám pomáhali, často se jen používají negativní slova a hledají se viníci. My jsme se rozhodli jít cestou podpory a pomoci.“

Inspirace pro další města

Petr Pabian z Platformy pro včasnou péči zdůraznil přenositelnost krnovského modelu: „Největší bariérou současného systému je to, že některé rodiny zůstávají samy ve chvíli, kdy potřebují podporu. To, co vidíme v Krnově, ukazuje, že to jde a že z toho potřebujeme udělat systém.“

Konference Město s vizí ukázala, že i přes nedostatečná celostátní řešení lze s důsledností, spoluprací a mezioborovým přístupem vytvořit funkční model. Zkušenosti z Krnova mohou být cennou inspirací pro další česká města, která chtějí zlepšit podporu rodin a dětí v raném věku.

Krnov ukázal, jak na to

Odpoledne jsme se rozdělili do diskuzních skupin. Starosta Tomáš Hradil debatoval se zástupci samospráv. Učitelé z místních škol nám prozradili, jak to dělají, že je Krnov považován za příklad dobré praxe. Sociální pracovníci se seznámili s portálem Skoala od Nadace České spořitelny, který nabízí nové možnosti pro výuku finanční gramotnosti ve školách i nízkoprahových zařízeních. Petra Večerková z Eurotopie pak představila, jak funguje systém služeb v regionu.

V úterý 6. května jsme vyrazili  do terénu. Členové Platformy pro včasnou péči se rozdělili – část se ponořila do metodik práce Eurotopie, zbytek se vydal na průzkum města. Prošli jsme bývalou problémovou lokalitu Vrchlického-Mánesova („krnovský Bronx“) a navštívili jsme Mateřskou školu Sluníčko a ZŠ Janáčkovo náměstí.

 

Text: Vlasta Holéciová

Foto: Čeněk Kollár, Platforma pro včasnou péči