Téma raného dětství bylo ústředním tématem konference o včasné péči a prvních letech života dítěte, která proběhla ve Znojmě, v Centru Louka ve dnech 8. a 9. října 2024. Konferenci uspořádala Platforma pro včasnou péči ve spolupráci s Oblastní Charitou Znojmo a službou Rodinný sociální asistent, která na Znojemsku poskytuje včasnou péči sociálně znevýhodněným rodinám s dětmi.

Cíl konference: podpora rozvoje dětí a prevence sociálních handicapů
Konference, konaná pod záštitou starosty města Znojmo, přilákala více než stovku odborníků a zástupců organizací z Jihomoravského kraje i členských organizací Platformy pro včasnou péči z celé České republiky. Cílem akce bylo podpořit diskuzi o důležitosti včasné péče, předškolního vzdělávání a vytváření lepších podmínek pro rozvoj dětí, zejména těch ze znevýhodněného prostředí.

Účastníci konference se shodli na tom, že včasná péče může významně přispět k prevenci vzniku sociálních handicapů a pomoci dětem naplnit jejich potenciál. Podpora a prevence v raném věku má také ekonomický přínos. Včasná a kvalitní investice do rozvoje dětí přináší prokazatelné výsledky a do budoucna zvyšuje příjem státu. Za každou jednu korunu investovanou do služeb péče a předškolního vzdělávání se vrátí až šestinásobek.

Podpora Jihomoravského kraje: součinnost sociální, školské a zdravotní oblasti
Úvodní slova konference patřila místostarostce města Znojmo Bohumile Beranové a vedoucímu odboru sociálních věcí Jihomoravského kraje, Petru Horehleďovi„Dnešní téma je mi blízké, původní profesí jsem speciální pedagog a pracoval jsem s dětmi předškolního věku. V rámci Jihomoravského kraje se snažíme o součinnost mezi odbory školství, zdravotnictví a sociálních věcí, což včasná péče spojuje,“ uvedl Horehleď.

Včasná péče: klíč k rozvoji dětí
Včasná péče je ucelený systém programů a aktivit zaměřených na podporu ohrožených dětí od narození do 8 let a jejich rodin. Tyto aktivity cílí na všestranný rozvoj dětí ať již v jejich přirozeném prostředí, v předškolním centru, v mateřské škole či v prvních ročnících na základní škole. „Některé děti bohužel nedokážeme zachytit včas, což má za následek jejich předčasné ukončení vzdělávání. S narůstajícími problémy v duševním zdraví dětí a demografickými změnami se tato problematika stává stále důležitější,“ zdůraznila Kateřina Sirotková, ředitelka Platformy pro včasnou péči.

Upozornila také na potřebu efektivní komunikace s rozhodovacími orgány, aby se o významu včasné péče více hovořilo a podpořily se kvalitní služby pro děti i jejich rodiny. „Jaké služby máme pro nejmenší děti a jsou skutečně dostupné pro všechny rodiny? To jsou zásadní otázky, které je třeba řešit,“ uvedla. Zdůraznila, že právě kvalitní a dostupné služby jsou klíčové pro snižování nerovností a zajištění rovného startu pro všechny děti bez ohledu na jejich sociální zázemí.

Terénní pomoc rodinám: zkušenosti Rodinného sociálního asistenta
Radka Růžičková, iniciátorka programu Centrum včasné péče Znojmo, které vzniklo před dvěma lety v rámci služby Rodinný sociální asistent mluvila o tom, jak s rodinami pracují: „Naše služba je terénní. Rodiny navštěvujeme doma. S rodiči pracujeme na zlepšování rodičovských kompetencí, maminky doprovázíme do institucí. Soustředíme se na posilování dovedností a schopností rodičů, tak aby byli soběstační a dokázali sami řešit problémy, které jsou příčinou jejich obtížné životní situace. Společně s rodiči usilujeme o to, aby se rodina stala pro jejich děti domovem. Dětem pomáháme se vzděláváním. Velkou výhodou je to, že vidíme rodinné zázemí, rozumíme kontextu, to pedagogové nemají. Jen v tomto roce za sebou máme téměř 7 000 intervencí v rodinách na Znojemsku.“

Radka Růžičková také uvedla, že letošním úspěchem je nastavení spolupráce s většinou mateřských škol ve Znojmě, což považuje za důležitý spojovací článek mezi rodinami a institucemi při zapojování dětí do předškolního vzdělávání.

Metodické materiály pro identifikaci dětí v MŠ a ZŠ
Olga Havlátová z Národního pedagogického institutu představila nový nástroj pro identifikaci dětí se sociálním znevýhodněním v mateřských a základních školách. „Tento metodický materiál školám poskytuje jednoduchý nástroj k určení míry znevýhodnění dítěte, čímž mohou lépe cílit podpůrné služby,“ uvedla Havlátová.

Zkušenosti s identifikací dětí se sociálním znevýhodněním v předškolním vzdělávání
V odpoledním workshopu byly představeny praktické zkušenosti s nástrojem pro identifikaci dětí se sociálním znevýhodněním. Vedly jej Jarmila Karnovská, ředitelka MŠ Špálova v Ostravě, Vladimíra Pechanová, ředitelka MŠ Obrnice u Mostu, Lucie Stanjurová, ředitelka Centra inkluze ve Vítkově. Jarmila Karnovská uvedla, jak se škole daří úspěšně navazovat spolupráci s rodiči a pomáhat překonat obavy rodičů z neznámého prostředí. Chodí k nám rádi, protože o ně máme zájem. Až do 8, 30 hodin u nás rodiče mohou zůstat, hrát si, malovat si s dětmi a pro nás je to příležitost si s nimi neformálně promluvit,“ přiblížila praxi Karnovská.

Podobně i MŠ Obrnice u Mostu, jak popsala její ředitelka Vladimíra Pechanová, vzdělává vysoký podíl žáků ze sociálně znevýhodněných rodin. Školka se zaměřuje na otevřenost k rodičům, kteří mohou ve škole trávit velké množství času. Díky podpoře zřizovatele mateřská škola nemá finanční bariéry v podobě školného a je zapojena do projektu bezplatného stravování. Pechanová zdůraznila, že při práci s rodinami je klíčová důvěra, důslednost a jednotnost učitelského sboru.

Workshopy
Jana Průšová, lektorka a odborná konzultantka diagnostického nástroje iSophi, na konferenci představila využití tohoto nástroje, který je určen pro děti v předškolním věku. iSophi umožňuje identifikovat silné i slabé stránky dítěte v jeho vývoji. Právě iSophi využívají ve Znojmě při práci s dětmi. Barbora Vítková, koordinátorka Centra včasné péče Znojmo, popsala zkušenosti s iSophi v praxi. „iSophi nám pomáhá identifikovat problémy u dětí, které by měly navštěvovat mateřskou školu, ale z různých důvodů nechodí. Nástroj nám umožňuje soustavně pracovat na rozvoji slabších stránek těchto dětí,“ uvedla Vítková.

Na konferenci zazněly také přístupy k terapii hrou, kterým byl věnován workshop pod vedením Dagmar Viskotové.

Včasná péče jako investice do budoucnosti
Konference ve Znojmě ukázala, že včasná péče se dostává do popředí zájmu nejen v Jihomoravském kraji, ale i v celé České republice. Evžen Adámek, ředitel Oblastní Charity Znojmo, shrnul význam této problematiky slovy: „Podpora sociálně znevýhodněných rodin s dětmi je investicí do budoucnosti celé společnosti. I to je jeden z důvodů, proč se na tuto oblast v rámci naší charitní práce soustředíme.“ Další závěrečnou zpětnou vazbou z pléna byla i slova jedné z přítomných ředitelek mateřských škol: „Vytipuju děti, které by se hodily pro včasnou péči.”

Foto: Lenka Abesková, Platforma pro včasnou péči