Jednou ze zásadních oblastí včasné péče je podpora v nástupu dítěte do mateřské školy. Z praxe i mnoha odborných studií víme, že předškolní vzdělávání je klíčové pro budoucí úspěšnost dětí a snižování nerovností. V některých mikroregionech ale mateřské školy nemají takovou podporu, aby mohly zajistit potřebnou péči dětem, které vyrůstají v nepodnětném prostředí. Naštěstí může pomoci právě včasná péče.

Na příběhu maminky Lucie a její dcery Sáry si můžeme ukázat, jak včasná péče vypadá v praxi. Lucie je samoživitelka, malé Sáře budou tři roky až v lednu a zůstala tak v pořadníku zájemců o mateřskou školu „pod čarou“. Naše členská organizace uskutečnila společné sezení s vedením mateřské školy a Sára byla od září přijata do MŠ.

Maminka tak mohla využít možností hledání práce přes aplikaci, kterou ji organizace nainstalovala do telefonu. Zpočátku jednala o polovičním úvazku, po dvou měsících jí byl umožněn díky přístupu učitelek v MŠ celý úvazek. Mamince a Sáře to otevírá nové dveře i v tom, že budou moci hledat nový domov a mohou tak opustit sdílené bydlení, které bylo náročné po všech stránkách.

Podobný je i příběh otce samoživitele s pěti dětmi. Tři školou povinní a dva nejmladší před zápisem do mateřské školy, s tím, že jeden z nich měl povinné předškolní místo jisté, ale nejmladší byl přijat po intervenci naší členské organizace přímo ředitelkou mateřské školy.

Nástup všech dětí do vzdělávací instituce by pro tatínka zásadní. Mohl si najít práci a přestat být závislý pouze na příjmu ze sociálních dávek, které mu nepokrývaly ani nutné potřeby, tudíž organizace do rodiny opakovaně darovala potraviny, oblečení, nábytek, hračky, zprostředkovávala úhrady obědů a dalších potřeb do školy i do rodiny.

Jak na to?

Ukázkou spolupráce s mateřskými školami je spojení sil plzeňských organizací PONTON a TADY A TEĎ, které k práci s mateřinkami přistupují koordinovaně. „Máme společný projekt, který je zaměřen na cílenou podporu mateřským školám. Snažíme se tak zajistit práci, kterou mateřské školy především z kapacitních důvodů nemohou zvládnout. Jednou z aktivit projektu je pozice sociální pracovnice přímo pro mateřské školy. Pracujeme na tom, aby tuto sociální pracovnici školky samy oslovovaly a velmi by všem prospělo, kdyby mohla být přítomna ve školách a být součástí pedagogického týmu. Díky tomu by mohla včas identifikovat potencionálně ohrožené děti, což školky často nedokážou. Školky s námi více spolupracují díky naší možnosti působení v terénu“ vysvětluje Jakub Sachr, vedoucí služeb a programů TADY A TEĎ.

I chrudimská Amalthea podporuje rodiny s dětmi v oblasti předškolního vzdělávání. „Často se stává, že rodiče neví, kdy má školka zápis a neví, že mají tuto informaci hledat, neví, kam se mají podívat, když ztratí kontakt na školku, nevědí, které dokumenty jsou pro školku při zápisu zásadní. Ze strany systému jsou kladeny na rodiny často velké požadavky, které nejsou schopny naplnit a obstát v nich, např. vyřídit odklad dítěte, objednat se ke specialistovi na řeč. Klíčem je pomoci rodinám je informovat, včas a srozumitelně. Nabídnout jim doprovod nebo asistenci, ať už jde o učení nových kompetencí nebo fyzický doprovod do mateřské školy. V terénu dbáme na to, abychom rodičům nebrali jejich rodičovské kompetence, ale nabízeli jim jiný úhel pohledu, jak lze adekvátněji rozvíjet jejich dítě, “ zakončuje sociální pracovnice Kateřina Chocholová z Amalthey.

Včasná péče v kostce

  • Včasná péče je ucelený systém programů a aktivit zaměřených na podporu ohrožených dětí. A to těch nejmenších, tj. od narození do 8 let a jejich rodin.
  • Výhodou včasné péče je její komplexnost. Zahrnuje zdravotní, sociální a vzdělávací programy.
  • Včasná péče může probíhat v přirozeném prostředí doma v rodině, kdy ji navštěvují odborníci a zapojují rodiče. Dále v rodinných a komunitních centrech, v předškolních klubech nebo v mateřských a základních školách.

Jméno klientky bylo na její žádost změněno, fotografie jsou ilustrační a jsou použity z unsplash.com.