Jednou z klíčových oblastí včasné péče je podpora předškolních dovedností a příprava rodičů i dětí na docházku do mateřské školy. Díky asistenci neziskových organizací lze včasnou péčí předejít řadě potenciálních problémů a zajistit dětem lepší start do školního života. Jak vypadá taková práce v praxi? Přečtěte si konkrétní příběhy podpory z našich členských organizací.

Příběh Erika

Erik, pětiletý chlapec, žije se svou maminkou a mladší sestrou. Po opakovaných pobytech v azylovém domě nyní společně bydlí v pronajatém bytě. „Snažíme se fungovat jako normální rodina,“ říká jeho maminka.

Mateřská škola doporučila Erika do programu včasné péče jedné z našich členských organizací, protože jeho dovednosti neodpovídaly věku. Často se dostával do konfliktů s ostatními dětmi a jeho chování bylo agresivní. „Nevěděla jsem, jak mu pomoci,“ přiznává maminka.

„S Erikem a jeho maminkou jsme se začali scházet jednou týdně u nich doma. Erik se věnoval rozvoji předškolních dovedností pod aktivním vedením své matky. Zlepšil se ve spolupráci a uznávání autorit,“ říká terénní pracovnice. Erika se povedlo zapojit do terapie hrou v písku, kde se učil zvládat emoce a nacházet si své místo v rodině. „Po půl roce spolupráce vidíme znatelné zlepšení jak v Erikových dovednostech, tak v jeho chování,“ doplňuje.

Úspěch matky samoživitelky

Dalším rodinou, která využila služeb naší členské organizace je matka dvou dětí. Její rodina čelila velké sociální izolaci, proto bylo důležité navázat s ní důvěrný vztah.

Podpora naší členské organizace probíhala nejprve v domácnosti, kde se její dcerka pravidelně účastnila programu včasné péče. Klientka také využila možnost sdílení a navázání kontaktu s ostatními rodiči na akcích pro rodiče jako jsou společné výlety nebo dílny s dětmi.

„Mamince jste také pomáhali s přípravou dcery na docházku do mateřské školy, což ji velmi pomohlo. Naše asistence byla nutná i při zápisu do MŠ, především s administrativními úkony, jako bylo zřízení e-mailu a vyplnění formulářů,“ popisuje sociální pracovnice. Velkým úspěchem je to, že dcerka nastoupila do mateřské školy a maminka již v komunikaci s MŠ vše zvládá sama.

Rozvoj dovedností nejmladších dětí

Podporu naše členská organizace poskytla i matce samoživitelce, která se stará o dva malé chlapce. „Maminka se na nás obrátila s žádostí o asistenci při shánění mateřské školy pro čtyřletého syna a o pomoc s rozvojem dovedností mladšího syna a jeho řeči. V rámci programu včasné péče jsme s klientkou začali pracovat na rozvoji a posilování rodičovských kompetencí a v rámci domácích konzultací a skupinové práce s mladším synem na rozvoji řeči a dalších dovedností, aby byl co nejvíce připraven na vstup do mateřské školy,“ říká sociální pracovnice.

Klientka se synem byla také propojena s odborníky kvůli opožděnému vývoji řeči. Organizace matce pomohla s procesem zápisu do mateřské školy a se zajištěním finanční pomoci na pokrytí nákladů spojených se školkou.

V průběhu spolupráce na sobě klientka aktivně pracovala a podporovala syna v jeho rozvoji. V září chlapec nastoupil do mateřské školy, kam pravidelně dochází a těší se na nové kamarády a paní učitelky.

Podpora pro děti i rodiče: lepší start školního života

V předškolním věku je zásadní podpora nejen dětí, ale i jejich rodičů. Včasná péče hraje klíčovou roli při vytváření pevných základů pro budoucí vzdělání a osobní rozvoj. S pomocí neziskových organizací se daří měnit životy dětí i jejich rodin k lepšímu. Důležité je si uvědomit, že rodiče na to nemusí být sami – s pomocí členských organizací Platformy pro včasnou péči, které nabízejí  programy včasné péče, mohou najít potřebnou podporu pro sebe i své děti.

Včasná péče v kostce

  • Včasná péče je ucelený systém programů a aktivit zaměřených na podporu ohrožených dětí. A to těch nejmenších, tj. od narození do 8 let a jejich rodin.
  • Výhodou včasné péče je její komplexnost. Zahrnuje zdravotnísociální a vzdělávací programy.
  • Včasná péče může probíhat v přirozeném prostředí doma v rodině, kdy ji navštěvují odborníci a zapojují rodiče. Dále v rodinných a komunitních centrech, v předškolních klubech nebo v mateřských a základních školách.

Foto: Nikola Ramešová