1. KAŽDÉ DÍTĚ MÁ PRÁVO NA VZDĚLÁNÍ – OD NAROZENÍ

Úmluva OSN o právech dítěte z roku 1989 stanoví právo na vzdělání a toto právo začíná již při narození. Mozek se postupně buduje, nestačí, že se pouze „narodí“.

Víte jaký faktor doslova a do písmene blokuje schopnost se učit? Podívejte se a znáte ACE study? Zajímavá je i tato infografika

2. MALÉ DĚTI SE UČÍ HROU 

Děti se učí nepřetržitě prostřednictvím hry – a to všude, doma, v komunitě, ve veřejném prostoru. Proto je nutné zaměřit se i na to, jaké příležitosti ke hře děti skutečně mají a to jak v rodině, tak v prostředí, ve kterém žijí.

Navíc jemná motorika rozvíjí rozumový vývoj dítěte. Pokud dítě nemá k dispozici edukativní pomůcky, velmi zaostává oproti jeho vrstevníkům a přichází tak do vzdělávání nezralé. Platí tedy, že bez hry není učení a bez podnětů dítě nedostává to, co životně potřebuje.

A teď si představte batole žijící na ubytovně. Jaké má příležitosti ke hře? A jaké možnosti jsou v okolí? Podívejte se na video, které popisuje úlohu hry v životě dítěte. 

3. PRVNÍ ROKY ŽIVOTA DÍTĚTE JSOU ZÁSADNÍ

Důraz na první roky života dítěte má svůj velký smysl. Prvních tisíc dní je zásadních pro vývoj mozku dítěte. Na tom, co se dítě do tří let naučí, stavíme další dovednosti, schopnosti ale ovlivňuje to i jeho budoucí zdraví.

Víte, že chronická onemocnění v dospělosti mají svůj základ právě v raném dětství? Přesvědčte se ve videu. I na to má věda (a praxe) odpovědi.

4. RANÉ DOVEDNOSTI JSOU ZÁKLADEM PRO DALŠÍ ÚSPĚCH VE ŠKOLE

To, zda bude dítě úspěšné ve škole závisí na tom, co se odehrává ještě před nástupem dítěte do školy. Proto je důležité, aby děti, které jsou ohrožené možným školním neúspěchem, navštěvovaly alespoň dva roky kvalitní mateřskou školu.

Víte, že mezi již pětiletými dětmi z podnětného a nepodnětného prostředí je rozdíl 20 měsíců vývoje v socioemočních dovednostech a 12 měsíců vývoje v předčtenářské gramotnosti? Hovoří o tom zpráva OECD z roku 2023. 

5. KVALITNÍ SLUŽBY SNIŽUJÍ NEROVNOSTI

Kvalitní služby přináší kvalitní výsledky. To je nesmírně důležité v případě dětí, které jsou ohrožené možným školním neúspěchem. Když má dítě dobré zázemí, má více šancí na úspěch. Pokud žije dítě ve znevýhodněném prostředí, velkou šancí je kvalitní a víceleté předškolní vzdělávání s profesionály, kteří mají dostatečnou podporu.

Vliv včasného nástupu a kvalitního předškolního vzdělávání si můžete ověřit na Mapě vzdělávání od PAQ Research.

6. MINIMALIZUJEME  ZÁTĚŽ DĚTÍ A ŠKOL 

Programy předškolního vzdělávání a péče přinášejí základním školám mnoho výhod. Pomáhají předcházet problémům tím, že identifikují potenciální obtíže již v raném věku. Zlepšují efektivitu vzdělávání tím, že děti lépe připravují na formální školní prostředí. Snižují finanční náklady škol, ale šetří i personální kapacity pedagogů. Celkově přispívají k úspěšnému vzdělávání všech dětí, včetně nadaných.

Znáte slavný Perry preschool project? I v českém prostředí máme příklady úzké spolupráce služeb péče či předškolního vzdělávání a základních škol.

7. VČASNÁ PÉČE PROPOJUJE SYSTÉMOVÉ HRÁČE

Snadno dostupné a na sebe navazující programy pro děti v raném věku a jejich rodiče podporují sociální soudržnost. Podporou rodičů a nejmenších dětí vlastně přispíváme k posílení demokracie.

Víte, že třeba v Moravskoslezském kraji vyžívá možnosti obědů zdarma jen 14 % rodin s dětmi v nouzi? Bohužel překážkou není to, že by sami nechtěly…

8. LEPŠÍ VÝSLEDKY PISA

Výzkumy PISA ukazují, že patnáctiletí žáci v zemích, kde mají kvalitní a rozvinuté služby péče a předškolního vzdělávání, mají lepší výsledky v čtenářské i matematické gramotnosti. Tyto země věnují speciální pozornost dětem ze znevýhodněného prostředí nebo těm, které potřebují více podpory.

Pozn. PISA je mezinárodní srovnání znalostí studentů. 

Víte, že ČR patří i v rámci nám srovnatelným zemím k těm státům, kde máme jednu z nejvyšších závislostí mezi rodinným zázemím a vzděláním?

9. VČASNÁ PÉČE JE NEJZISKOVĚJŠÍ SOCIÁLNÍ INVESTICE

Podpora a prevence v raném věku má mnoho výhod. Jednou z nich je ekonomická návratnost. Včasná a kvalitní investice do rozvoje dětí přináší prokazatelné výsledky a do budoucna zvyšuje příjem státu. Za každou jednu korunu investovanou do služeb péče a předškolního vzdělávání se vrátí až šestinásobek. Pozitivní výsledky jsou ale viditelné i v následující generaci. Znáte ziskovější investici?

Víte, že rozdíl mezi dětmi s/bez podpory v raném dětství je vidět i po 30 letech a to jak ve zdraví, zaměstnanosti, ale i ve vlastním rodičovství? Podívejte se na hned dva zahraniční výzkumy. 

10. VČASNÁ PÉČE BOJUJE PROTI CHUDOBĚ 

Existuje úzká souvislost mezi chudobou a úrovní vzdělání. Čím jsou lidé vzdělanější, tím nižší je riziko chudoby. Předškolní vzdělávání a včasná péče přispívá k boji proti chudobě několika způsoby. Jednak poskytuje základ pro úspěšnou vzdělávací dráhu. A pak také systém včasné péče a předškolního vzdělávání, který je uzpůsoben potřebám dětí a rodičů, usnadňuje sladění pracovního a soukromého života.

Znáte tzv. školkový paradox? Ten ukazuje, že děti, které by z předškolního vzdělávání mohly těžit nejvíce, chodí do mateřských škol nejméně. Podívejte se na výsledky výzkumu o dopadu povinného předškolního roku.

Každé dítě má právo zažívat ve škole i v životě úspěch. Pomáháme těm, které nemají stejnou startovní pozici. 

 

Foto: archiv a unsplash.com